Czy w Hashimoto należy wykluczyć gluten i nabiał? – wnioski z badań naukowych

Czy w Hashimoto należy wykluczyć gluten i nabiał? – wnioski z badań naukowych

Autoimmunologiczne zapalenia tarczycy, czyli Hashimoto, jest najczęstszym rodzajem zaplenia tarczycy. Przyczyny choroby są wieloczynnikowe, a w rozwoju choroby duży udział mają czynniki środowiskowe i genetyczne. Ponieważ na geny nie mamy wpływu, w tym artykule zajmiemy się czynnikami środowiskowymi, w tym dietą.

Środowiskowe przyczyny choroby Hashimoto

U osób predysponowanych genetycznie określone czynniki środowiskowe mogą przyczynić się do rozwoju choroby. Do takich czynników należą przykładowo alkohol, nieprawidłowa dieta, stres, ciąża oraz niektóre z przyjmowanych leków. Jeśli chodzi o dietę, to wśród czynników żywieniowych, powodujących chorobę Hashimoto, wymienia się: nadmiar jodu, niedobór selenu oraz alergeny pokarmowe, mogące nasilić odpowiedź ze strony układu immunologicznego (w tym gluten).

Dietetyk hashimoto – co jeść?

Skoro wiemy już, że dieta może przyczynić się do rozwoju choroby Hashimoto, warto przyjrzeć się temu co i jak jemy. Zalecenia żywieniowe w niedoczynności tarczycy i chorobie Hashimoto zakładają:

  • regularne spożywanie 4-5 posiłków dziennie,
  • duży udział warzyw i owoców w diecie (z przewagą warzyw),
  • dostarczenie tarczycy składników niezbędnych do jej prawidłowego funkcjonowania: żelazo, jod, selen, cynk, witaminy D i B12,
  • udział białka pełnowartościowego w diecie na poziomie 15-20%,
  • wzbogacenie diety w przeciwzapalne kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 w stosunku 1:4,
  • spożycie węglowodanów o niskim indeksie glikemicznym,
  • ograniczenie spożycia tzw. warzyw krzyżowych (kapustne) i spożycie ich po obróbce termicznej,
  • wyeliminowanie, a przynajmniej ograniczenie w diecie cukru (także ukrytego w sklepowych słodyczach i napojach), alkoholu.

I co jeść?

Przejdźmy do konkretów, co jeść, a czego unikać, mając Hashimoto. Zalecane są: warzywa, owoce, dobrej jakości (najlepiej ekologiczne) białe, chude mięso, ryby (sardynki, szproty, tuńczyk, śledź) i owoce morza, zboża bezglutenowe (ryż, kukurydza, gryka, proso, amarantus, komosa ryzowa), kiszonki, jajka, napoje roślinne jako zamiennik mleka, oliwa, siemię lniane, awokado, orzechy, nasiona, kiełki, ksylitol jako zamiennik cukru, do picia woda lub herbaty o działaniu przeciwzapalnym (np. zielona, czerwona).

W umiarkowanych ilościach można też jeść warzywa krzyżowe (kapustne), ale po obróbce termicznej: brokuły, brukselkę, kalafior, kapustę. Od czasu do czasu można sobie też pozwolić na kaszę jaglaną, wątróbkę drobiową lub cielęcą, strączki, ryby wędzone, owoce suszone.

Niestety, musimy się pożegnać i wyeliminować z diety: cukier i wyroby cukiernicze, napoje gazowane, tłuszcze nasycone trans (zwierzęce), wysokoprzetworzone jedzenie (gotowe sosy, kostki rosołowe, mieszanki przypraw, dania w proszku, zupki chińskie), soję i jej produkty, wędliny, parówki, konserwy, owoce z puszki.

Co z tym glutenem i nabiałem?

Choroby z autoagresji, w tym choroba Hashimoto korelują z występowaniem celiakii. Zaleca się diagnostykę w kierunku celiakii u każdej osoby z chorobą Hashimoto. W przypadku wyniku pozytywnego, konieczne jest restrykcyjne wyeliminowanie glutenu z diety.

Jednak generalnie rzecz ujmując, jeśli chodzi o spożycie glutenu i nabiału, a więc pieczywa glutenowego, kasz, makaronów, mleka i produktów mlecznych, to rekomendacje płynące z badań nie są jednoznaczne. Wiele zależy od samopoczucia osoby cierpiącej na Hashimoto. Produkty glutenowe i nabiał należy całkowicie wykluczyć lub ograniczyć ich spożycie, tylko jeśli szkodzą one danej osobie. Każdy pacjent inaczej reaguje na dany składnik, dlatego też należy się obserwować, obserwować pojawiające się reakcje po jedzeniu. Jeśli przy zachowaniu wspomnianych wcześniej rekomendacji dietetyk hashimotoz, jemy gluten i nabiał i nie czujemy się przy tym źle, wyniki badań są dobre, wówczas można sobie pozwolić na zjedzenie grahamki z białym serem lub wypicie szklanki kakao. Nie ma naukowych rekomendacji, aby z automatu wykluczać nabiał i gluten w chorobie Hashimoto.

W przypadku decyzji o zastosowaniu diety np. bezglutenowej czy bezmlecznej, należy swoją dietę skonsultować z dietetykiem w celu jej zbilansowania. Każda dieta eliminacyjna niesie za sobą ryzyko niedoborów, a co za tym idzie, konsekwencji zdrowotnych. Powinna być zatem wprowadzana pod okiem dietetyk hashimoto.

Źródła:

Dietetyka kliniczna red. naukowa M. Grzymisławski, PZWL 2020
Zalecenia dietetyczne w niedoczynności tarczycy przy współistnieniu choroby Hashimoto  BROM. CHEM. TOKSYKOL – XLVIII, 2015, 2

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie widoczny Wymagane pola są zaznaczone *

Zapisz się do zdrowego newslettera!