Dieta w niepłodności: wybrać białko roślinne czy zwierzęce?

Dieta w niepłodności: wybrać białko roślinne czy zwierzęce?

Wśród czynników mających wpływ na płodność znaczącą rolę odgrywa prawidłowe żywienie: odpowiednia kaloryczność diety oraz dostarczanie wraz z jedzeniem wszystkich składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dziś przyjrzymy się białku i sprawdzimy, jak wybór źródła białka w Dieta w niepłodności wpływa na płodność.

Do prawidłowego funkcjonowania organizmu niezbędne jest dostarczanie w codziennym pożywieniu odpowiednich ilości makroskładników takich jak tłuszcze, węglowodany i białka, a także witamin, minerałów. Wykazano, że odpowiedni stosunek białka roślinnego do zwierzęcego, rodzaj kwasów tłuszczowych oraz jakość węglowodanów w pożywieniu wiążą się z rzadszym występowaniem zaburzeń owulacji. Jakiekolwiek próby diet ograniczających, np. wysokobiałkowa, niskowęglowodanowa itd., wpływają niekorzystnie na pracę organizmu, w tym na płodność.

Dieta w niepłodności: białko

Badania naukowy wykazały, że rodzaj spożywanego białka może wpływać  płodność. Kobiety spożywające więcej białka zwierzęcego niż roślinnego, są bardziej narażone wystąpienie niepłodności.

Zobacz wpis

Codzienne spożywanie mięsa powodowało w wynikach badań  zwiększenie  ryzyka  zaburzeń  rozrodczości  nawet o 32%.  Natomiast  codzienne spożywanie  białka roślinnego (np. w postaci strączków),  wiązało  się  z  obniżeniem  ryzyka  niepłodności

Już zamiana 5% wartości  energii z  węglowodanów na białko zwierzęce  spowodowała  wzrost  wystąpienia ryzyka nieprawidłowej owulacji aż o 19%, podczas gdy wprowadzenie  białek  roślinnych  wiązało  się ze  spadkiem  tego  ryzyka  nawet  o  43%.  Zamiana białek zwierzęcych na roślinne nawet o 50% zmniejszała ryzyko niepłodności.

Ponadto, białka roślinne są  bogate w argininę,  niezbędną  do wytwarzania  tlenku  azotu,  który  pełni  funkcję  rozluźniającą  mięśnie  gładkie  naczyń, dzięki  czemu krew swobodniej  płynie przez układ rozrodczy kobiety i ułatwia zagnieżdżenie się zarodka.

Dieta w niepłodności: gdzie szukać białka roślinnego?

Jak widać więc, dobrym krokiem będzie zwiększenie w diecie udziału białka pochodzenia roślinnego. Badania naukowe wykazały, że zastąpienie białka zwierzęcego białkiem roślinnym w ilości 5% energii zmniejsza ryzyko niepłodności związane z zaburzeniami owulacji o ponad 50%.

Gdzie znajdziesz białko roślinne? Podczas zakupów sięgnij po:

  • fasolę.
  • groch, groszek,
  • ciecierzycę i jej przetwory (np. hummus),
  • soczewicę,
  • soję i jej przetwory (tofu, „mleko” sojowe) – o ile nie masz przeciwwskazań do spożycia soi,
  • pestki dyni,
  • pestki słobnecznika,
  • komosę ryżową,
  • amarantus,
  • kaszę gryczaną.

Nie chcesz zapomnieć podczas najbliższej wizyty w sklepie wrzucić do swojego koszyka którego ze źródeł białka roślinnego? Już teraz pobierz za darmo mój planner zakupów. Jest tak skonstruowany, żeby nie zapomnieć o żadnej z ważnych dla zdrowia grup produktów!

Dietetyk Kraków radzi, gdzie robić zakupy

To, że białko roślinne jest bardziej korzystne dla płodności, nie oznacza oczywiście, że musisz rezygnować z jedzenia mięsa. Po prostu wybieraj mądrze. Miej też na uwadze, że białko zwierzęce, to nie tylko mięso, ale również ryby, jajka, mleko i jego przetwory (sery, kefir, jogurt).

Mięso zawiera pełnowartościowe białko i zalecane jest jego spożycie, natomiast w umiarkowanej ilości. Lepiej zjeść mniej, a lepszej jakości mięso. Wybieraj chude mięso bez skóry, najlepiej drobiowe (indyk, kurczak). Optymalne byłoby mięso ekologiczne, które jest wolne od antybiotyków, hormonów, dioksyn itd. (ich zawartość w żywności negatywnie wpływa na płodność). W Krakowie bez trudu znajdziesz takie mięso w jednym z wielu sklepików ekologicznych oraz na targach ekologicznych – Targu Pietruszkowym i Ekosferze Stara Piekarnia. Kraków pod tym względem ma dość ciekawą ofertę. A jak jest w twoim mieście?

Moją ofertę na dietę w niepłodności znajdziecie tutaj:http://iwonawalczak.pl/oferta/

dietetyk kraków

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie widoczny Wymagane pola są zaznaczone *

Zapisz się do zdrowego newslettera!