Dieta przy endometriozie: detoksykacja (III filar żywienia w endometriozie)

Dieta przy endometriozie: detoksykacja (III filar żywienia w endometriozie)

Dziś o ostatnim z 3 filarów żywienia w endometriozie, czyli o detoksykacji i wsparciu wątroby. Dlaczego to ważne i co ma wątroba wspólnego z endometriozą, która jest przecież chorobą ginekologiczną? Jak zdrowo wesprzeć oczyszczanie organizmu? – tego dowiesz się z dzisiejszego wpisu na moim blogu.

Z poprzednich wpisów na blogu wiesz już, jakie są III filary żywienia w endometriozie:

  1. dieta przeciwzapalna
  2. dieta obniżająca poziom estrogenów
  3. dieta detoksykująca (oczyszczająca)

Dziś o tym trzecim filarze i o tym, jak w endometriozie wesprzeć z głową detoksykację. Nie daj sobie wmówić, że detoks to dieta sokowa, dieta-post czy też dieta pani X lub pana Y. Na tego typu „diety” nie ma dowodów w faktach. U mnie natomiast znajdziesz informacje poparte dowodami naukowymi.

Dieta w endometriozie – dlaczego oczyszczanie?

Detoksykacja w endometriozie jest kluczowa z dwóch powodów:

  1. oczyszczenie organizmu z toksyn;

Wiesz już, że w endometriozie mamy często do czynienia z zaburzeniem mikroflory jelitowej (dysbioza), a to prawidłowa mikroflora odpowiada m.in. za neutralizację toksyn, mających wpływ na rozwój endometriozy [1]. Taki stan z czasem prowadzi do nieszczelności jelit. Z jelit do krwioobiegu przedostają się wówczas m.in. toksyny, „zatruwając” organizm. Reakcją organizmu jest w tej sytuacji aktywacja układu odpornościowego. Narażenie organizmu na ekspozycję toksyn przyczynia się do rozwoju endometriozy, dlatego tak ważne jest, aby odpowiednią dietą wspomóc oczyszczanie organizmu.

2. odciążenie wątroby;

W endometriozie zadaniem diety jest również wspomóc pracę wątroby. Wątroba jest organem o bardzo wielu funkcjach w organizmie. Odpowiada m.in. za detoksykację. W wątrobie są też metabolizowane estrogeny, których nadmiar przyczynia się do rozwoju endometriozy. Czyli im silniejsza będzie wątroba, tym lepiej poradzi sobie z oczyszczeniem organizmu z toksyn oraz metabolizowaniem estrogenów.

Aby wspomóc pracę wątroby, a co za tym idzie, detoksykację organizmu, warto włączyć do diety określone produkty spożywcze oraz suplementy. Najczęściej stosuje się ostropest plamisty, karczocha, ornitynę, fosfolipidy i inne naturalne składniki jak np. kurkumę. Zawierają one składniki czynne (sylimaryna, cynaryna, ornityna, kurkumina), które działają ochronnie na wątrobę i regenerują ją [2].

Dieta detoksykująca w endometriozie – co działa?

Ostropest plamisty – ma szerokie spektrum działania. Zawarta w nim sylimaryna ma właściwości antyoksydacyjne [3], przeciwzapalne [4], immunomodulacyjne [5]. Ma również zastosowanie w leczeniu zapalenia wirusowego wątroby, uszkodzeń wątroby wywołanych toksynami lub lekami [6]. Ostropest chroni wątrobę przed działaniem czynników toksycznych.

Karczoch zwyczajny – badania potwierdzają wpływ tego warzywa na układ pokarmowy, wątrobę czy zmniejszanie stanu zapalnego. Karczoch zawiera przeciwzapalne polifenole [7]. Karczochy zawierają także cynarynę, która działa ochronnie na wątrobę.

Fospolidipy – uzupełniają istniejące ubytki w wątrobie, powodują szybszą regenerację wątroby [8]. Źródłem fosfolipidów w diecie są m.in. żółtka jajek, wątroba drobiowa, soja.

Kurkumina – zawarta w kurkumie posiada właściwości przeciwutleniające, przeciwzapalne, przeciwbakteryjne. Korzystnie wpływa na pracę wątroby. Ochrania jej komórki w stanach uszkodzenia przez toksyny, leki, alkohol [9].

Cynamon – blokuje aktywność pozapalnych cząsteczek. Istnieją dwa rodzaje cynamonu: bardziej rozpowszechniony cynamon kasja oraz cynamon cejloński. Cynamon kasija zawiera duże ilości kumaryny, która powoduje toksyczność wątroby. Cynamon cejloński kosztuje więcej, ale zawiera kumarynę w znikomych ilościach. Dlatego wybieraj cynamon cejloński. Dodasz go do herbaty, owsianki, wypieków.

NAC – działa przeciwzapalnie [10], obniża stres oksydacyjny, wspomaga detoksykację organizmu poprzez swój wpływ na wątrobę [11].

Jak widzisz więc, lista jest długa. O to, który z powyższych preparatów wybrać, jaką dawkę stosować i jak długo, najlepiej zapytać dietetyka, który indywidualnie dobierze ewentualną suplementację.

Źródła:

  1. Poradnik Zdrowie https://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/uklad-pokarmowy/mikrobiom-czym-jest-i-jakie-pelni-funkcje-aa-xhYn-4wKP-CknL.html
  2. Brandys Anna, Substancje wspomagające pracę wątroby, Food Forum 01/2021
  3. Koksal E., Gulcin I., Beyza S., Sarikaya O., Bursal E., In vitro antioxidant activity of silymarin. J Enzyme Inhib Med Chem 2009; 2: 395-405
  4. Morishima C., Shuhart M.C., Wang C.C., Paschal D.M., Apodaca M.C., Liu Y. et al. Simylarin inhibits in vitro T-cell proliferation and cytokine production in hepatitis C virus infection. Gastroenterology 2010; 2; 671-81
  5. Trappoilere M., Caligiuri A., Schmid M., Bertolani C., Failli P., Vizzutti F. et al. Silybin, a component of sylimarin, exerts anti-inflammantory and anti-fibrogenic effects an human hepatic sellate cells. J Hepatol 2009; 50: 1102-11
  6. Pradhan S.C., Girish C. Hepatoprotective herbal drug, silymarin from experimental pharmacology to clinical medicine. Ind J Med Res 2006; 124: 491-504
  7. Miccadei S., Di Venere D. Antioxidative and apoptotic properties of polyphenolic extracts from edible part of artichoke (Cynara scolymus L.) on cultured rat hepatocytes and on human hepotoma cells. Nutr. Cancer 2008; 60: 276-282
  8. Brandys Anna, Substancje wspomagające pracę wątroby, Food Forum 01/2021
  9. Brandys Anna, Substancje wspomagające pracę wątroby, Food Forum 01/2021
  10. Lappas M., Permezel M., Rice G.E. N-Acetyl-cysteine inhibits phospholipid metabolism, proinflammatory cytokine release, proteaseactivity, and nuclear factor-kappaB deoxyribonucleic acid-binding activity in human fetalmembranes in vitro. J Clin Endocrinol Metab. 2003; 88 (4): 1723–1729.
  11. Agata Chmurzyńska, Artur J. Jakimiuk, Rafał Kurzawa, Tomasz Paszkowski, Leszek Pawelczyk, Violetta Skrzypulec-Plinta, Stanowisko zespołu ekspertów na temat zastosowania N-acetylocysteiny w ginekologii i położnictwie, Forum Położnictwa i Ginekologii, Nr 45 (Kwiecień 2019)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie widoczny Wymagane pola są zaznaczone *

Zapisz się do zdrowego newslettera!